B 97 – ‘Het oprijzen van de Vrijheid uit de Bezonnenheid, die geschraagd wordt door de Eenheid’ – Geneve / Steenwijk

Palais des Nations,  Geneve
Hildo Krop Museum, Steenwijk

1934-35

het oprijzen van de vrijheid uit de bezonnenheid, die geschraagd wordt door de eenheid - foto: hildo krop-jos de gruyter - collectie: loek van vlerkenhet oprijzen van de vrijheid - foto: collectie hildo krop museumhet oprijzen van de vrijheid - foto: collectie hildo krop museumstaande mannenfiguur (bezonnenheid) met voor de linkerborst een vrouwenfiguur (vrijheid) en een bundel rechtopstaande pijlen (de eenheid) achter de benen van de man –
esdoornhout, 131 cm

het oprijzen van de vrijheid uit de bezonnenheid die geschaagd wordt door de eenheid (gips) - foto: loek van vlerken 13.10.2016gips model, 131 cm

Na de Eerste Wereldoorlog werd de Volkenbond gevormd, een organisatie die een einde aan alle oorlogen wilde maken. Ze koos Genève als thuisbasis, het internationale centrum van diplomatie. In het Arianapark werd speciaal voor dit doel een classicistisch paleis gebouwd met talrijke conferentiezalen, stuk voor stuk gedecoreerd en gevuld met giften van de lidstaten.
De inrichting van de kamer van de secretaris-generaal was een geschenk van de Nederlandse regering aan het nieuwe Volkenbondpaleis. Bij deze inrichting hoorde het beeld  ‘Het oprijzen van de Vrijheid uit de Bezonnenheid, die geschraagd wordt door de Eenheid’ van Hildo Krop. ‘De bezonnenheid’ is een staande mannenfiguur, met voor de linkerborst een vrouwenfiguur: ‘De Vrijheid’. Een bundel rechtopstaande pijlen achter de onderbenen van de man symboliseert ‘De Eenheid’, een motief dat in 1924 ook was toegepast op de gevelsteentjes aan het bankgebouw aan de Haagse Kneuterdijk.man met bundel pijlen - foto: loek van vlerken 01.06.2011
Het frontale, sterk gestileerde beeld vond weinig weerklank bij de kritiek. Men achtte het fascistoïde vanwege de pijlenbundels, een door de fascisten van de antieke Romeinen overgenomen symbool, ofschoon men Krop absoluut niet van dergelijke sympathieën kon beschuldigen. In deze tijd was zowel de door fascisme als de door het socialisme gehanteerde beeldtaal sterk symbolisch.
Van dit werk bezit het Hildo Kropmuseum in Steenwijk een gipsen studie.

bron: Wikipedia