B 94 – Brug nr. 381 – Vier Windstrekenbrug – Amsterdam

Admiralengracht / Jan van Galenstraat, Amsterdam

1932-33

het noorden - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het noorden - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het noorden - foto: loek van vlerken 30.03.2011

het zuiden - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het zuiden - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het zuiden - foto: loek van vlerken 30.03.2011

het westen - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het westen - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het westen - foto: loek van vlerken 30.03.2011

het oosten - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het oosten - foto: loek van vlerken 30.03.2011 het oosten - foto: loek van vlerken 30.03.2011
4 brugbekroningen:
1 ‘Het zuiden of Afrika’
2. ‘Het oosten of Azië’
3. ‘Het westen of Europa/Amerika’
4. ‘Het noorden’
graniet, 190 cm

architect: Piet Kramer

hubert van lith, 'staand naakt' en jaap kaas, 'moeder en kind' - foto: loek van vlerken 30.03.2011De brug Jan van Galenstraat / Admiralengracht wordt ook wel de Vier Windstrekenbrug genoemd. Op de hoeken van deze brug heeft Hildo Krop sculpturen gemaakt die de windstreken en/of werelddelen symboliseren. De Inuit’s met robben vertegenwoordigen het noorden, een telefonerende man met auto’s en beursnoteringen het westen, een Afrikaanse krijger met twee leeuwen het zuiden en een Chinees met stoomboten en pakhuizen het oosten. Naast dit werk van Krop staan er ook beeldhouwwerken van Jaap Kaas (Moeder met Kind), Hubert van Lith (Staand Naakt) en Jan Trapman (IJsbeer en Tijger) aan deze brug. In 1932 werd naar aanleiding vanjan trapman, 'tijger' - foto: loek van vlerken 30.03.2011 een verzoek van de wethouder van publieke werken genoemde beeldhouwers aangewezen, om naast Hildo Krop beeldhouwwerken te maken voor dit project. Dit had tot doel om noodlijdende kunstenaars aan het werk te houden. Het resultaat is uit artistiek oogpunt echter niet bevredigend. Het werk van deze beeldhouwers is dermate heterogeen dat het werk absoluut niet met elkaar communiceert en er geen eenheid is ontstaan.