B 47 – Hollands Paviljoen tentoonstelling Arts Décoratifs et Industriels modernes – Parijs

Cours de la Reine, Parijs

1924-25

de eeuwige vrouw - foto: loek van vlerken 14.03.2011 de eeuwige vrouw (achterzijde) - foto: loek van vlerken 14.03.2011
1. De eeuwige vrouw

mensenpaar - foto: loek van vlerken 30.04.2014 mensenpaar - foto: loek van vlerken 30.04.2014 mensenpaar - foto: loek van vlerken 30.04.2014 mensenpaar - foto: loek van vlerken 30.04.2014mensenpaar - foto: loek van vlerken 30.04.20142. Mensenpaar

mannenkop - foto: loek van vlerken 03.07.2014    mannenkop - foto: loek van vlerken 03.07.2014
3. Mannenkop
vrouwenkop - foto: loek van vlerken 03.07.2014     vrouwenkop - foto: loek van vlerken 03.07.2014
4. Vrouwenkop
Franse kalksteen (Pouillenay), resp. 157 cm (1,2); 57 cm (3,4)

maskerkoppen - foto: lagerweij-polak5. maskerkoppen
1. Actie naar binnen
2. Actie naar buiten
gepolychromeerd en verguld hout, 46 cm (elk)

architect: J.F. Staal

hildo krop aan het werk in parijs - foto: ambrosius baanders 31.03.1925 - collectie hildo krop museum

nederlands paviljoen, parijs - foto: lagerweij-polakIn 1924-25 werden Hildo Krop, Lambertus Zijl, Joseph Mendes da Costa en John Rädecker ingeschakeld om beeldhouwwerk te maken voor het Hollandse paviljoen van de wereldtentoonstelling ‘Exposition des arts décoratifs et industriels modernes’ in Parijs. Het paviljoen van architect Jan Staal was geheel in de stijl van de Amsterdamse School opgetrokken in baksteen en versierd met gemetselde decoraties. Krop woonde en werkte gedurende zijn arbeid een half jaar in het woonhuis-atelier van de beeldhouwer Osip Zadkine. Ook in Parijs ging hij, zoals hij gewend was, gekleed in een wijde broek, een boezeroen met bretels en op klompen. Met een hoedje en een stofbril op, zag hij er uit als ‘een zeer bijzondere werkman, in het geheel niet de pathetische artist uit de binnenkamers, zoals de Franse arbeider zich die denkt’, zoals een aanwezige journalist signaleerde. In deze uitdossing ontving hij ook de tentoonstellingscommissie, die de voortgang van het werk in ogenschouw kwam nemen. Krop hakte voor het exterieur van het paviljoen de twee beeldhouwwerken ‘De eeuwige vrouw’ en ‘Een mensenpaar’, die pijlers aan de achterzijde bekroonden. Twee koppen sierden de uiteinden van stenen balken. Verder sneed Krop twee maskers in hout, die werden gepolychromeerd en deels verguld, en bevestigd waren aan de uiteinden van balken aan het exterieur.

de eeuwige vrouw (graf hildo krop) - foto: loek van vlerken 14.03.2011
Na afloop van de tentoonstelling werd het paviljoen afgebroken. De beelden werden aan de kunstenaar teruggegeven. ‘De eeuwige vrouw’ bevindt zich op begraafplaats Zorgvliet op het graf van de kunstenaar en zijn vrouw. ‘Mensenpaar’, ‘Mannenkop’ en ‘Vrouwenkop’ bevinden zich in beeldentuin van Museum Arnhem. De houten maskerkoppen, met de titels ‘Actie naar binnen’ en ‘Actie naar buiten’, bevinden zich in een particuliere collectie.

actie naar buiten en actie naar binnen - foto: hildo krop museum