B 37 – Wilhelminabrug – Den Bosch

Stationsweg, Den Bosch

1922-23

maximiliaan - foto: loek van vlerken 29.01.2016maximiliaan - foto: loek van vlerken 29.01.2016maximiliaan - foto: loek van vlerken 29.01.2016 a. 2 ruiterstandbeelden:
1. Keizer Maximiliaan van Oostenrijk
graniet, 167 cm
hertog hendrik I van brabant - historische foto ca. 1933: coll. hildo krop museum
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – ca. 1933
gipsmodel hertog hendrik I van brabant - foto: collectie hildo krop museum
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – gipsmodel

2. Hertog Hendrik I van Brabant
graniet, 167 cm
verloren gegaan

gipsmodellen bisschop franciscus sonnius en jeroen bosch - foto: collectie hildo krop museum
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – gipsmodellen Bisschop Franciscus Sonnius en Jeroen Bosch

b. 2 staande figuren:
1. Bisschop Franciscus Sonnius
2. Jeroen Bosch
graniet, afmetingen onbekend
verloren gegaan

kikkers - foto: loek van vlerken 29.01.2016kikkers - foto: loek van vlerken 29.01.2016kikkers - foto: loek van vlerken 29.01.2016 c. versieringen aan de leuningen:
1. kikkers
graniet, 57 cm

otters - foto: loek van vlerken 29.01.2016otters - foto: loek van vlerken 29.01.2016otters - foto: loek van vlerken 29.01.2016
otters - foto: loek van vlerken 29.01.2016c. versieringen aan de leuningen:
2. otters
graniet, 71 cm

architect: J.A.H. Perez

In 1896 werd het houten stationsgebouw in Den Bosch vervangen door een monumentaal bakstenen station naar een ontwerp van Eduard Cuypers. Dit station werd een paar honderd meter zuidelijker gebouwd ten opzichte van het vorige station, zodat men vanuit de stad een mooier aanzicht had op het gebouw. Vanuit de stad kon je rechtuit het station inlopen. Alleen detoneerde de stationsbrug over de Dommel met het classicistische stationsgebouw, zo vond men rond 1920. Er zou een nieuwe brug moeten komen waarbij de rijke historie van Den Bosch werd verbeeld. Hiervoor werd de inmiddels beroemde beeldhouwer Hildo Krop benaderd. In 1923 werd de nieuwe brug opgeleverd, een rijk versierde brug met ruiterstandbeelden, staande beelden en leuningversieringen gemaakt door Krop. Omdat koningin Wilhelmina dat jaar haar zilveren regeringsjubileum vierde, kreeg de brug officieel de naam Wilhelminabrug.
Jeroen Bosch - foto: 1944 HKM
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – Jeroen Bosch 1944

Aan het eind van de Tweede Wereldoorlog werd tijdens de bevrijding in oktober 1944 bij deze strategisch gelegen brug zwaar gevochten. Eenheden van de Welsh Division rukten door de stad op naar het station, dat de Duitsers hardnekkig verdedigden. Door dit geweld werd de Wilhelminabrug onherstelbaar beschadigd. Provisorische herstellingen werden aangebracht, maar er moest een nieuwe brug komen. Enige ornamenten en delen van Krops’ beeldhouwwerk van de oude brug zijn elders in de stad geplaatst, zoals aan de Hekellaan (kikkers), Limietlaan (Maximiliaan) en bij het Schout van Hanswijkplein (otters).

bronnen: Brabants Historisch Informatie Centrum; Wikipedia

wilhelminabrug vóór 1944 - gezien vanaf de van der does de willeboissingel - foto: HKM
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – Wilhelminabrug vóór 1944 gezien vanaf de Van der Does de Willeboissingel

wilhelminabrug gezien in de richting van de stationsweg - foto ca.1930: HKM
foto: Hildo Krop Museum, Steenwijk – Wilhelminabrug ca. 1930 gezien in de richting van de Stationsweg