B 13 – gevelversieringen Hogere Burger School – Amsterdam

Zocherstraat 23, Amsterdam

1917-18

boogschutter en draak - foto: loek van vlerken 07.02.2011
boogschutter en draak - foto: loek van vlerken 22.02.2012exterieur:
a. ingangsversiering: boogschutters en vuurspuwende draken (Zocherstraatzijde)
Franse kalksteen, 50 cm

roofvogel foto: loek van vlerken 22.02.2012roofvogel foto: loek van vlerken 22.02.2012b. daklijst: 2 roofvogels (Zocherstraatzijde)
Franse kalksteen, 125 cm

Boeddha en Garuda - foto: loek van vlerken 09.03.2011 Boeddha - foto: loek van vlerken 09.03.2011  Garuda - foto: loek van vlerken 09.03.2011
Garuda - foto: loek van vlerken 04.10.2011c. pilasterafsluiting: Boeddha en Garuda (2x spiegelend) (Vondelparkzijde)
Franse kalksteen, 655 cm

slang - foto: loek van vlerken 22.02.2012
slang - foto: loek van vlerken 22.02.2012d. stoepbekroning: 2×2 slangen (Vondelparkzijde)
Franse kalksteen 58/20 cm

roofvogel met slang - foto: loek van vlerken 22.02.2012 roofvogel met slang - foto: loek van vlerken 22.02.2012 gehurkt figuur - foto: loek van vlerken 22.02.2012 gehurkt figuur - foto: loek van vlerken 22.02.2012 gehurkt figuur - foto: loek van vlerken 22.02.2012interieur:
e. 2 trappaalbekroningen:
1. zittende roofvogel met slang
2. zeilschip, slang, bominslag, gehurkte figuur
eikenhout, 70 cm

Aan de voormalige H.B.S. in de Zocherstraat heeft Hildo Krop boven de ingang een versiering geplaatst van een boogschutter en een slang. Deze verbeelding heeft alles met de tijdgeest te maken. In 1918 liep de Eerste Wereldoorlog ten einde en de wereld lag in puin. De boogschutter schiet de slang neer die met zijn gif het leven in de wereld had verziekt. Door het vernietigen van de slang is er weer vrede en bloeit de wereld weer op.

Over deze twee grote gespiegelde reliëfbeelden van de HBS aan de Vondelparkzijde schreef Frans van Burkom in ‘De stad als manifest’ (2009): “Deze reliëfs stellen (…) voor: de hindoe-zonnegod Vishnu, en wel in zijn voorlaatste – negende – incarnatie of avatar als de Boeddha, ‘statig oprijzend’ uit de oer oceaan, met zijn rijdier, de adelaar Garuda, als vrijstaande sculptuur boven hem afgebeeld, zittend op de daklijst. Krop heeft Vishnu’s eerdere avatars afgebeeld als acht, plat uit de muur stekende, vlammende zonneschijven en Garuda houdt de negende in zijn klauw, wachtend op zijn herboren heer. Bij elke nieuwe avatar van Vishnu breekt een nieuw ‘wereld-era’ aan. Hoewel bepaald esoterisch en zeker niet begrijpelijk voor de gemiddelde voorbijganger, is dit thema wel relevant voor de toen heersende tijden van oorlog, want het valt te begrijpen als een aankondiging van vrede en vergeving, misschien zelfs als die van ‘het socialisme’.”