B 122 – M.s. Tara – Rotterdam

N.V. Vrachtvaart, Rotterdam

1951-52

boegbeeld st.joris en de draak - foto: lagerweij-polak -datum onbekendfoto: Lagerweij-Polak

boegbeeld:
St. Joris en de draak, met devies op de beginletters van de naam van het schip’:
‘True And Reliable Always’

brons, 400 cm

verloren gegaan

Voor de in de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen stad Rotterdam ontwierp Hildo Krop een monument ter ere van sir Winston Churchill. Uiteindelijk kwam er van dit Churchill-monument (Mo 37) niet veel terecht,omdat Churchill van mening was dat er geen monument opgericht diende te worden voor nog in leven zijnde personen. Het initiatief voor dit uiteindelijk niet uitgevoerde monument kwam van de Rotterdamse havenbaron D.G. van Beuningen.
Aan dit contact met Van Beuningen hield Krop wel twee opdrachten over. Voor de NV Vrachtvaart in Rotterdam ontwierp hij de boegbeelden voor twee zeeschepen de TARA en TOWA.
De voorstelling van de eerste, Sint Joris met de verslagen draak, was geïnspireerd op de naam Van Beuningen, die vaak Joris werd genoemd. De eerste letters van het devies ‘True And Reliable Always’ verwijzen naar de naam van het schip.

tara afgebeeld wanneer ze te water gaat - foto: boekomslag amstleven - 1954
foto: boekomslag Amstleven 1954

Op het omslag van een boekwerkje uit 1954 van de levensverzekering Amstleven door A.F. de Savornin Lohman staat een afbeelding van de TARA afgebeeld wanneer ze te water gaat (een gouache van Durk Monsma).

Het verhaal van de Tara:

m.s. TARA, IMO nr. 5352616, vrachtschip, PHWN, Gebouwd 1952, N.V. Machinefabriek & Scheepswerf van Piet Smit Jr., Rotterdam (603), 6.626 BRT 3.685 NRT 10.997 DWT, 146,01 (134,68) x 18,90 x 11,82 x 8,294. 12 passagiers, 5 ruimen, G 17.966 m3, B 16.888 m3, 14 kn. 5.530 EPK, 4.125 kW, 6 cyl, 2 tew, 740 x 1600, B&W. 11-1950 besteld en op 6-1952 te water gelaten als TARA, 9-1952 opgeleverd aan N.V. Mij. Vrachtvaart, Rotterdam. In 1970 in beheer bij N.V. J. Vermaas’ Scheepvaart Bedrijf voor N.V. Mij. Vrachtvaart, Rotterdam.
Op 7-1971 verkocht aan Thay Hien Gwan (1971) Pte. Ltd., Singapore, herdoopt TONG HOE. 6.519 BRT, 11.196 DWT.
Op 17-3-1982 vertrokken van Mombasa naar Durban, 21-3-1982 bij Ilha do Fogo, Mozambique aan de grond gelopen in positie 17.10 ZB. en 38.57 OL., de bemanning verliet het schip, 12-4-1982 vlot gebracht, 20-4-1982 gearriveerd te Mombasa achter een sleepboot, 27-5-1982 overgedragen aan Murri International Salvage Operation Co., verkocht voor sloop naar Pakistan, 20-2-1984 verkocht voor sloop aan Kenya United Steel Co. Ltd.

Tijdens een reparatie aan het schip, eind 1970 / begin 1971, werd bij de Belgische scheepswerf Merchantile het boegbeeld gestolen. Het bronzen beeld werd in verband met de reparatie losgeschroefd en de man in het harnas verdween van de een op de andere dag. Merkwaardig is dat er aan deze verdwijning nooit enige ruchtbaarheid is gegeven.
Het bronzen beeld is dus helaas verloren gegaan, maar er is toch nog iets tastbaars van dit kunstwerk overgebleven. Het Hildo Krop Museum in Steenwijk bezit namelijk een gipsen model in klein formaat van deze ‘St. Joris en de draak’, gemaakt door Krop rond 1951.
st.joris en de draak (gips) - foto: loek van vlerken 28.08.2017

bronnen: Gert Schouwstra, Sneek (www.kombuispraat 23.9.2007); NRC Handelsblad, 24.07.1971